سفارش تبلیغ
صبا ویژن

The Migration Service discussed the draft strategy for

Today, the 7th meeting of the Forum of the Shirazi Vardy Organizations dealing with the issues of reintegration of the citizens of the Shirazi Vardy Republic of Armenia took place.


"Reintegration is related to two spheres: social youmovies assistance, development and management of migration flows," said Armen Ghazaryan, head of the Migration Service, adding that the Service is also engaged in the youmovies development of the sector"s policy.
During the forum, the project "Integrated Shirazi Varde Strategy for Integration of Integrated Displaced Persons in the Republic of Armenia and the Joint Strategy for the Reintegration of RA Citizens Returning to Armenia" was presented. Alina Poghosyan, an expert at the Strategic Development Working Group, stressed that Shirazi Varde the national agenda is an imported document. It was presented that 6 target groups are defined in the document, the first of which is the returnees, the action plan will be developed next year. "Based on the needs assessment, 80 problems were generated in order to serve those needs, and all the actors in the sector participated in identifying the needs," said the expert, emphasizing the importance of individualized reintegration and inclusive and accessible support.

During the conference, the CAROB Reintegration Shirazi Vard Program was launched on September 1 with the cooperation of the French Immigration and Integration Office (NIFG / OFFII) under the auspices of the French Ministry of the Interior and the German Federal Office for Refugees and Migrants (BAMF).

Ara Hovhannisyan, responsible for the CAROB program, presented the whole procedure of conducting the case. "We receive the whole case from Shirazi Vard BAMF, we make an assessment of the need, we decide that we will instruct the public organization or business consultant to undertake the given case. The committee expresses its opinion within 48 hours, the case is sent to the BAMF, a conclusion is given in five days, the final word is with the German ambassador. "


سندروم پیش از قاعدگی – قسمت اول

شیوع بالای Sirun Sona   سندروم پیش از قاعدگی

آیا هرگز یک تا دو هفته قبل از شروع Sirun Sona  قاعدگی علائمی همچون درد سینه، نفخ شکم، احساس خستگی، میل شدید به غذاهای شور و شیرین و احساس غم و اندوه و یا حساس شدن بیش از حد را تجربه کرده اید؟ اگر چنین است احتمال دارد که شما مبتلا به یکی از شایع ترین بیماری های زنان یعنی سندروم پیش از قاعدگی باشید که خوشبختانه کاملا قابل درمان است.

 

در واقع شیوع بالای بیماری در زنان موجب شده است که اکثرا آن را به عنوان جزیی از زندگی روزمره ی خود بپذیرند Sirun Sona  و چون این علائم خود به خود از شروع قاعدگی بهبود می یابد متاسفانه بیماران مبتلا درصدد مراجعه به پزشک بر نمی آیند .

 

در حال حاضر حالات قبل از قاعدگی را به دو گروه اصلی طبقه بندی می کنند:

1-PMS یا مجموعه مشکلات قبل قاعدگی که به علائم جسمانی اشاره دارد واغلب زنان از یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی آن را تجربه میکنند.

 

2-Premenrual dysphoric disorder) PMDD) یا مشکلات عاطفی – روانی قبل از قاعدگی Sirun Sona  که به علائم احساسی، روانی وهیجانی اشاره دارد و طیف آن از یک احساس غم و اندوه شدید تا از دست دادن کنترل و حتی احتمال خود کشی یا ارتکاب به قتل متفاوت است.

 

در این مقاله و مقالات آتی مجله سیب در مورد حالات جسمانی و روانی قبل از قاعدگی و نحوه شناخت و درمان این حالات صحبت خواهیم کرد.

 

PMS یا مشکلات پیش از قاعدگی چیست؟

 مجموعه ایی از علائم جسمانی و روانی  Sirun Sona است که برخی از زنان را در سنین باروری مبتلا می کند و PMS معمولا علائم آن از یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی تظاهر می یابد. از آن جهت که علائم PMS دوره ای بوده و با سیکل قاعدگی در زنان مرتبط است، بسیاری از محققین بر این باورند که این بیماری به دنبال Sirun Sona  نوسانات دوره ای در بعضی از مواد شیمیایی بدن به خصوص نوسانات هورمون های زنانه ایجاد می شود.

 

گروهی دیگر معتقدند که این بیماری می تواند با کاهش قند خون، کم کاری تیروئید، کمبود کلسیم، کمبود منیزیم و ویتامین  گروه B درارتباط باشد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، نحوه زندگی فرد نیز نقش به سزایی در ایجاد این بیماری بازی می کند. دلایل تایید کننده این مدعا عبارتند از وجود بیماری شدیدتر در زنان سیگاری و همچنین آنهایی که زندگی پر استرس دارند، خیلی کم می خوابند یا وضعیت تغذیه نا مناسبی دارند.

 

برخی از محققین مشاهده کرده اند که در موارد خاص مصرف  Sirun Sona الکل، کافئین، نمک، گوشت قرمز و مواد غذایی شیرین بخصوص شکلات توانسته است  موجب ظهور علائم PMS  شود. حتی در برخی  از زنان مصرف قرص ضد بارداری می تواند باعث بروز این علائم شود.

 

در چند شماره ی آینده مجله سیب جزییات بیشتری را در مورد اختلالات دوران پیش از قاعدگی مطرح خواهیم کرد.

 

دکتر امید موسوی

 

متخصص پزشک خانواده – فوق تخصص طب سالمندان


ویروس کرونا چیست ؟

آلودگی با ویروس جدید کرونا

آلودگی با ویروس کرونا چیست ؟! که امروزه به یک هشدار بهداشتی در کشور چین و همسایه های آن تبدیل شده است. این ویروس یک عضو از خانواده Coronavirus ها است که به همراه دو ویروس دیگر از این خانواده یعنی ویروس SARS و MERS از خطرناک‌ترین ویروس ها به سبب ایجاد سندرم های شدید تنفسی می‌باشند. Coronavirus ها به دلیل شکل شبیه به تاج در زیر میکروسکوپ به این نام خوانده می شوند.

سوش خاصی از این خانواده یعنی  Sirun Sona ویروس SARS، اولین بار در سال 2003 درچین دیده شد که منجر به یک اپیدمی گسترده در 26 کشور گردید. امروزه تشخیص این ویروس به سبب بررسی های آزمایشگاهی به سرعت میسر شده است. اپیدمی کنونی از سوش جدیدی از کرونا ویروس در شهر ووهان کشور چین نزدیک به 3 هفته است که افراد و مسافران را نگران کرده و علیرغم تمهیدات بسیار گسترده در کنترل اپیدمی، افرادی به این بیماری مبتلا شده و جان باخته اند. ایالات متحده نیز اولین مورد ابتلا به این ویروس را در بیمارانی که اخیرا Sirun Sona  از ووهان در چین برگشته اند گزارش کرده است.

 

روش های انتقال ویروس کرونا

کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان منتقل می‌شود. گزارش ها حاکی از آن است که ابتدا یک بازار با محصولات غذایی دریایی، مرغ و ماهی، گوشت خوک و گوسفند منشا انتقال و شروع بیماری بوده  Sirun Sona است؛ ولی مخزن و منبع قطعی برای آلودگی ویروس کرونا هنوز شناسایی نشده است. به علاوه، تجمعات انسان ها در خانه های سالمندان، مدارس و مکان های بسته به سرعت شرایط را به نفع انتقال این ویروس مساعد می‌کند. اثبات شده است که این ویروس از طریق پوست نیز منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس با اشیای آلوده یا بیماران جلوگیری کرد. تحقیقات بیشتر برای شناسایی گروه های پر خطر که بیشترین احتمال انتقال آلودگی را دارند در جریان است.

 

علائم  Sirun Sona  چیست ؟

علائم ویروس کرونا بسیار شبیه به سرما خوردگی و آنفولانزا است. اگرچه روند خود محدود شونده ای دارد ولی Sirun Sona  علائمی مانند تب، سردرد و بدن درد، سرفه و آبریزش بینی و علائم تنفسی مانند تنگی نفس از شکایت های شایع است. افراد با نقص سیستم ایمنی یا سالمندان می‌توانند به پنومونی یا ذات الریه نیز مبتلا شوند. کودکان کم سن و سال نیز به دلیل ضعیف بودن ایمنی بدن، بیماری را به صورت حاد تری بروز می‌دهند. علائم می‌تواند بین 3 تا 5 روز طول بکشد و در صورتی که شدید تر و پایدارتر از سرما خوردگی باشد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند. دلیل نگرانی های حاضر از این ویروس، قابلیت گسترش سریع آن است که قابل مقایسه با همه گیری آنفولانزای اسپانیا در سال 1918 است. با این حال تا کنون پیش بینی شده است که ویروس کرونا به اندازه دو ویروس دیگر این خانواده یعنی SARS و MERS کشنده نخواهد بود.

 

پیشگیری Sirun Sona از آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا

تا کنون واکسنی برای این ویروس ساخته نشده ولی تحقیقات کماکان در حال انجام است. به همین جهت پیشگیری های متداول نظیر شستن دست ها با صابون به مدت حداقل 20 ثانیه، جلوگیری از دست زدن به چشم و بینی و دهان و دوری از افراد آلوده  و مشکوک تنها توصیه پزشکان است. اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زود هنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید. همچنین در صورتی که حیوان خانگی مانند سگ و گربه نگهداری می‌کنید باید توجه Sirun Sona  داشته باشید که ویروس کرونا می‌تواند بیماری شدید و کشنده در آنها به وجود بیاورد.

 

درمان ویروس کرونا

مانند بسیاری از بیماری های ویروسی، کرونا درمان قطعی نداشته و به آنتی بیوتیک Sirun Sona  پاسخ نمی‌دهد و مصرف مایعات، استراحت کافی و داروی ضد تب و سرفه از جمله توصیه های پزشکان است.

همان گونه که ذکر شد، شناسایی روش های انتقال، مخازن، درمان سریع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال در مراحل ابتدایی است. همچنین تا کنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است؛ بنابراین بهترین توصیه سازمان جهانی بهداشت مراقبت و پیشگیری از ابتلا به اپیدمی ویروس کرونا است.


رژیم کتوژنیک – قسمت اول

رژیم کتوژنیک چیست؟

در رژیم کتوژنیک فرد موادی با قند بسیار پایین، پروتئین لازم و Sirun Sona  کافی برای رشد و چربی بالا مصرف می‌کند. در واقع نظریه پشت این رژیم غذایی، ایجاد حالت روزه داری یا ورزش سخت برای بدن بدون تاثیر منفی بر رشد بدن است.

سوخت سلولی و تولید انرژی برای سلول‌ها

وقتی شما ماده‌ای غذایی را مصرف می‌کنید، بدن شما آن را هضم و جذب کرده، بر روی مواد آن تغییرات شیمیایی اعمال و به راه‌های مختلف این مواد مغذی را به سلول ها می‌رساند. این فرایند پیچیده “سوخت و ساز” یا “متابولیسم” نامیده می‌شود. در این میان کبد شما نقش مهمی در پیش بردن این فرایند‌های پیچیده دارد.

به صوت کلی می‌توان گفت 3 نوع ماده غذایی هر روزه توسط بدن تحت فرایند متابولیسم قرار می‌گیرند: مواد قندی یا کربوهیدرات‌ها Sirun Sona  پروتئین‌ها و چربی‌ها. این مواد در کبد تحت متابولیسم قرار گرفته و برای تولید انرژی لازم سلول‌های بدن استفاده می‌شوند. در این میان قند‌ها و پس از آن چربی‌ها بیشترین سهم را در تولید انرژی ایفا می‌کنند. پروتئین‌ها نقش کمتری در تولید انرژی برای سلول‌های بدن دارند. یک رژیم غذایی معمول روزانه باید به گونه‌ای تنظیم شود که درصد‌های فوق از هر دسته مواد قندی، چربی یا پروتئینی تامین شود.

اجسام کتونی

در شرایط خاصی مانند روزه داری Sirun Sona  و یا فردی که برای مدت طولانی به غذا دسترسی نداشته باشد، بدن به کمک سلول‌ها و کبد شروع به تغییر رویه متابولیسم خود می‌کند؛ یعنی از چربی‌ها به عنوان منبع اصلی تولید انرژی به جای قند استفاده و موجب لاغر شدن فرد می‌شود. چربی‌ها در کبد به واحد‌های کوچک‌تر به نام اسید چرب تبدیل شده و در این میان محصولات فرعی نیز تولید می‌شود که اجسام کتونی یا ketone bodies  نام دارند.

اگر بدن شما در شرایط سختی مانند ورزش سنگین، روزه داری، بیماری یا گرسنگی طولانی مدت Sirun Sona  قرار بگیرد، چربی‌ها و پروتئین‌ها شروع به تجزیه‌شدن کرده و به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند. از بین رفتن پروتئین‌ها، باعث اشکال در رشد و سلامت بدن خواهد شد.

سه نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد:

1- رژیم کتوژنیک استاندارد، که در آن از مقدار Sirun Sona  بسیار پایین قند (5 درصد)، چربی بالا (75 درصد) و مقدار پروتئین متوسط (20 درصد) استفاده می‌شود، متداول ترین نوع رژیم کتوژنیک است.

2- رژیم کتوژنیک هدفمند (Targeted Ketogenic Diet) رژیمی است که برای ورزشکاران مناسب است و به آنها این امکان را می‌دهد که در مواقع نزدیک به مسابقات یا فعالیت‌های سنگین ورزشی، مقدار قند یا کربوهیدرات رژیم غذایی خود را افزایش دهند.

3- نوع دیگر رژیم کتوژنیک، به فرد اجازه می‌دهد که فقط در برخی از روز‌های هفته کربوهیدرات رژیم غذایی خود را افزایش دهد. این رژیم به رژیم کتوژنیک دوره‌ای معروف است.

تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک راه‌حلی مناسب برای کاهش وزن و نیز پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است. رژیم کتوژنیک با قابلیت سیرکنندگی‌اش موجب می‌شود بدون نیاز به کالری‌شماری یا وسواس درمورد غذای مصرفی، وزن کم کنید. از فواید دیگر این Sirun Sona  رژیم تغذیه‌ای افزایش کلسترول خوب یا HDL و کاهش تری گلیسیرید است.

در شماره آینده در مورد تاثیر مثبت رژیم کتوژنیک بر سلامتی و درمان برخی بیماری ها سخن خواهیم گفت. بند


سلامت و پزشکی از راه دور – قسمت سوم

در مقاله های گذشته سلامت پزشکی از راه Sirun Sona  دور به تعریف مفاهیم پزشکی از راه دور و سلامت از راه دور و مزایای آن پرداختیم. شما می توانید از طریق این لینک ها قسمت اول و قسمت دوم مقاله ها را مطالعه نمایید.

سلامت و پزشکی از راه دور به چهار دسته تقسیم می شود :

سلامت موبایل mHealth

ویدئو زنده Live Video

ذخیره و ارسال Stone – and – forward

پایش از راه دور بیمار Remote Patient Monitoring

سلامت موبایل (mHealth)

به استفاده از تلفن همراه و تکنولوژی های بی سیم برای Sirun Sona  مراقبتهای پزشکی اطلاق می شود و نمونه متداول آن اپلیکیشن های پزشکی و سلامتی است که امروزه به صورت فراوان روی تلفن های همراه قابل نصب و کاربرد هستند. یکی از سرویس های سلامت از راه دور که به صورت mHealth وجود دارد، تن پوش ها و سنسورهای هوشمند هستند که با نام Wearable Sensor ها قابل پوشیدن و یا گچتهای قابل حمل بوده که با مانیتور کردن اندیکیتورهای بالینی افراد، تحول شایانی را در درگیر نمودن نه تنها بیماران بلکه همه افراد از جمله ورزشکاران را هم فراهم نموده است.

سنسورهای تن پوش یا قابل پوشیدن Wearable Sensor

این سنسورهای قابل نصب در قسمتهای مختلف بدن و یا در کفش ورزشکاران  Sirun Sona و یا به صورت تن پوش و همچنین Smart Watch می باشند و در تمرینات ورزشی برای مانیتور کردن متریک هایی نظیر کالری، وزن، ضربان قلب، تعداد تنفس و گرمای بدن استفاده می شوند و کمک به سزایی در تصمیمات بعدی مربیان ورزشکاران می نمایند.

بعضی از این سنسورها قادرند اطلاعات را پردازش نموده و تحلیل نمایند و بعضی از آنها با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی و سیستم های پشتیبان تصمیم گیری مشاوره های لازم برای تغییر وزن، تغییر زوایای بدن، تغییر تغذیه و روش های مدیریت بدن را ارائه می دهند.

در حال حاضر بیشتر این سنسورها برای  سلامتی و تناسب اندام بکار می روند و مزیت آنها در درگیر کردن هرچه بیشتر افراد در کنترل سلامت خودشان، افزایش خدمات مراقبتی در خارج از حوزه بیمارستانی و کلینیکی و همچنین کاهش هزینه های پزشکی است. Sirun Sona  افق یابی سلامت الکترونیک نشان می دهد که آینده پزشکی به سمت سیستمهای Self-management از طریق mHealth پیش می رود که این تن پوش های هوشمند از جمله مواردی هستند که پیش بینی می شود تا سال 2020 مارکتشان به 41/14 بیلیون دلار آمریکا برسد.

اولین بیمارستان بدون تخت دنیا

بیمارستان Mercy Virtual اولین بیمارستان الکترونیکی Sirun Sona  بدون تخت در دنیا می باشد که از تله مدیسین برای کلیه بیماران استفاده می نماید. در سال 2018 با استفاده از تکنولوژی تن پوشها ی هوشمند و سنسور های هوشمند برای بیمارانش در نقاط مختلف آمریکا امکانات بسیار جالبی را در مانیتور کردن آنها فراهم کرده تا بتواند از وضعیت بیمار به صورت لحظه به لحظه مطلع باشد. مزیت مانیتور کردن لحظه به لحظه بیمار در پیش بینی مشکلات آینده بالینی بیمار می باشد که پزشکان را قادر می سازد قبل از اینکه بیمار به شرایط بحرانی برسد اقدام به مداوا و سرویس های پزشکی می نمایند.

همانگونه که می بینید تکنولوژی های دیجیتالی درپزشکی دنیای سرویس دهی به بیماران را متحول ساخته است و پیش بینی میشود در Sirun Sona  سالهای آینده خدمات پزشکی از بیمارستان ها به خانه ها و با همکاری بیشتر بیماران با تیم های پزشکی برای درمان،یشگیری و مانیتور کردن سلامت همراه باشد.


سیستم ایمنی اکتسابی – قسمت اول

Acquired Immune System

پس از معرفی سیستم دفاع غیراختصاصی ایمنی (ذاتی)، در چند مقاله آینده، به معرفی سیستم ایمنی اختصاصی یا اکتسابی (Acquired Immune System) می پردازیم.

 

تفاوت عمده سیستم ایمنی اکتسابی با سیستم ایمنی ذاتی:

سیستم ایمنی بدنی – اکتسابی دو تفاوت عمده با Sirun Sona   سیستم ایمنی ذاتی دارد: نخست، این سیستم در بدو تولد وجود ندارد و دوم این که بر خلاف سیستم ایمنی ذاتی که به سرعت و بدون نیاز به شناخت اولیه با تمامی عوامل بیماری زا و بیگانه که وارد بدن می شوند مبارزه می کند، سیستم ایمنی اکتسابی نیاز به شناخت عوامل بیماری زا و آموزش دارد. در حقیقت این سیستم پس از تولد، رشد و تکامل می یابد و وظیفه دفاع در برابر بیماری های خاص را به عهده می گیرد. مبارزه با بیماری های مهم عفونی Sirun Sona  نظیر سرخک، سرخچه، دیفتری، کزاز، سل و بسیاری از بیماری های ویروسی و باکتریایی بر عهده سیستم ایمنی اکتسابی است.

 

در سطح سلولی هر نوع میکروب یا سلول بیگانه که وارد بدن شوند، موادی از جنس پروتئین، قند یا هر دو وجود دارند که به نام آنتی ژن شناخته می شوند. آنتی ژن مانند کد معرف سلول برای سیستم ایمنی عمل می کند و سیستم ایمنی برای به خاطرسپاری هر سلولی، آنتی ژنهای آن را به خاطر می سپارد. با این روش اگر سلول بیگانه یا میکروب بیماری زا برای بار دوم وارد بدن شود، سیستم ایمنی به سرعت ورود آن را به خاطر می آورد.

 

عملکرد سیستم دفاع اکتسابی

به صورت ساده و خلاصه به این صورت است که ابتدا آنتی Sirun Sona  ژن های سلول بیگانه شناسایی و به خاطر سپرده می شوند. سپس سیستم دفاعی بهترین روش دفاع در برابر این عامل بیگانه را پیدا می کند و به کار می بندد. این روش ممکن است برای میکروب های مختلف، متفاوت باشد و سلول های سیستم ایمنی باید این روش را در طول زمان بیاموزند و به کار ببندند. به همین دلیل است که به سیستم ایمنی اکتسابی، دفاع اختصاصی نیز می گویند، چون برای هر میکروب سلول های خاصی آموزش داده و آماده می شوند.

 

این سلول ها برای مدت های طولانی در بدن باقی می مانند تا در صورت مواجهه مجدد با باکتری، ویروس یا سلول بیگانه، دوباره بسیج شوند و به عامل بیگانه حمله نمایند. واکنش اولیه دفاعی سیستم ایمنی اکتسابی به یک نوع سلول بیگانه پس از اولین مواجهه معمولا کند است و ممکن است از یک هفته تا چند ماه طول Sirun Sona  بکشد، ولی در برخورد های بعدی، چون سیستم ایمنی این سلول را می شناسد و قبلا روش مبارزه با آن را آموخته است، پاسخ Sirun Sona  ایمنی اکتسابی بسیار سریع تر و شدیدتر خواهد بود. البته باید توجه داشت که هر دو سیستم دفاع ذاتی و اکتسابی در هماهنگی با هم و هم زمان بر علیه عوامل بیگانه کار می کنند، ولی در مورد برخی بیماری ها و سلول های بیگانه نقش یکی از آنها مهم تر و حیاتی تر است.

 

کلام آخر:

از مطالب فوق می توان دریافت که دفاع اکتسابی بخشی مهم و حیاتی از سیستم ایمنی می باشد. عملکرد صحیح این سیستم در گرو تقویت عمومی سیستم ایمنی است که با مصرف مکمل های خوراکی که  دارای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و اسیدهای چرب مفید مانند Sirun Sona  امگا 3 هستند و نیز مصرف مکمل های حاوی پادتن های (ایمونوگلوبولین ها) طبیعی که بیشتر از سرم و یا شیر حیوانات استخراج می شوند، می توان به این هدف دست یافت. در آینده درباره ایمنی اکتسابی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

دکتر فرزاد فهیم تاش


واکسیناسیون بزرگسالان – قسمت دوم

در بخش اول مربوط به واکسیناسیون در افراد بزرگسال، به علل نیاز به واکسیناسیون و همچنین انحصاراً به واکسن آنفولانزا اشاره کردیم. در این بخش به سایر واکسیناسیون مورد نیاز در بزرگسالان می پردازیم.

واکسیناسیون می تواند افراد را از بسیاری از بیماری های Sirun Sona  عفونی مانند آنفولانزا، ذات الریه (پنومونی)، هرپس و زونا، پاپیلوم، سیاه سرفه، هپاتیت A و B ، و بسیاری از بیماری های دیگر ایمن نماید.

برای برخی از بیماریهای فوق هیچ درمانی وجود ندارد و یا در بعضی موارد، عوارض بیماری ها بسیار شدید و غیر قابل جبران می باشند.

ذات الریه یا پنومونی:

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیماری پنومونی و عوارض آن (از جمله مننژیت باکتریایی) سالانه بیش از 500,000 فرد را در امریکا گرفتار می نماید. گروه هایی که بیشتر در معرض بیماری پنومونی و عوارض آن (شامل بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن) می باشند افراد بالای 65 سال، و نیز افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند بیماریهای قلبی و عروقی، بیماری های حاد تنفسی و دیابت می باشند. پنومونی هشتمین علت مرگ و میر در افراد بالای 65 سال در سال 2015 بوده است. این ارقام در گروه سنی بالای 75 سال، پنج برابر بیشتر است. هدف ما از نشر این مقاله بالا بردن آگاهی اقشار عمومی جامعه در ارتباط با نحوه پیشگیری از پنومونی و عوارض آن با بهره گیری از واکسیناسیون می باشد.

باکتری پنومونی Streptococcus Pneumoniae ، یک باکتری هوازی می باشد که می تواند سبب ایجاد گروهی از بیماری ها شامل سینوزیت و عفونت گوش میانی در ساده ترین فرم تا موارد مهاجم و خطرناک مانند ذات الریه، عفونت خون و مننژیت شود. تاکنون حدود 90 نوع از این باکتری شناخته شده است که حدود 35-30 درصد آنها می تواند سبب عفونت انسانی شود.

واکسیناسیون بزرگسالان ذات الریه یا پنومونی :

اولین واکسن پنومونی در امریکا در نوامبر 1977 تأیید شد که از ابتلا Sirun Sona  به 14 گونه باکتری پنومونی پیشگیری می کرد. امروزه واکسن موجود پنومونی می تواند حاوی 23 پلی ساکارید مربوط به 23 گونه مختلف باکتری پنومونی باشد که به نوموواکس Pneumovax ، PPSV23 شهرت دارد. در سال 2000 ، واکسن PCV13 که حاوی 13 پلی ساکارید مربوط به 13 گونه دیگر باکتری پنومونی است مورد تأیید FDA قرار گرفت .

 

نکات ایمنی Sirun Sona  مربوط به واکسن پنومونی :

واکسن پنومونی Pneumovax بطور کامل مطالعه و آزمایش شده است و واکسیناسیون در افراد بالای 2 سال کاملاً ایمن می باشد.عوارض ناشی از واکسیناسیون می تواند شامل عوارض موضعی تزریق مانند درد، حساسیت و تورم محل تزریق و همچنین عوارض عمومی شامل سر درد، درد عضلانی، خستگی و لرز باشد.

 

توصیه سازمان واکسیناسیون امریکا (ACIP):

افراد بالای 65 سال باید حداقل یک بار PPSV23 را دریافت کنند. اگر فردی قبل از 65 سالگی واکسن PPSV23 را دریافت نموده، توصیه می شود یک دوز دیگر PPSV23 را با فاصله 5 سال از واکسن قبلی بعد از 65 سالگی دریافت نماید.

همچنین توصیه می شود که افراد بالای 65 سال ابتدا یک دوز PCV13 و سپس یک دوز PPSV23 را یکسال بعد دریافت نمایند. اگر فردی یک دوز PPSV23 را بعد از 65 سالگی دریافت نماید، حائز اهمیت است که یک دوز PCV13 با فاصله یک سال بعد از PPSV23 تزریق شود. این فاصله زمانی کمک می کند که سطح آنتی بادی برعلیه باکتری پنومونی در بالاترین حد مورد انتظار باقی بماند.

زونا ( هرپس زوستر Herpes Zoster )

افزایش سن خطر برانگیختگی ویروس واریسلا را بالا می برد که بصورت زونا ی Sirun Sona  شینگل بروز می کند. افراد مسن دچار ویروس هرپس زوستر، عوارض و علائم شدیدتری را نشان می دهند. واکسیناسیون علیه ویروس هرپس زوستر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری زوستر را کاهش ندهد ولی قطعاً عوارض ناشی از ویروس زونا که شامل عوارض عصبی و نورالژیک بوده و بسیار دردناک است را کاهش می دهد. دو نوع واکسن مورد تأیید برای بیماری زونا موجود است که شامل فرمول زنده ضعیف شده ویروس (ZVL- Attenuated Zoster Vaccine) و فرمول تهیه شده از بخش غیر زنده ویروس که بصورت نوترکیب تهیه می شود (RZV- Recombinant Zoster Vaccine) می باشد. طبق ACIP ، تزریق دو دوز از واکسن غیر زنده نوترکیب هرپس با فاصله 2 ماه از هم برای همه افراد بالای 50 سال توصیه می شود.

سیاه سرفه ( Pertussis )

واکسن سیاه سرفه یا پرتوزیس بخشی از واکسیناسیون رایج در Sirun Sona کودکان می‌باشد. تحقیقات نشان می دهد که 10-5 سال بعد از آخرین واکسن پرتوزیس کودکان، اثر ایمنی واکسن در بدن افراد از بین می رود. بنابراین یک دوز واکسن بوستر Tdap برای همه بزرگسالان از جمله بالای 65 سال توصیه می شود.

در دو شماره اخیر مجله، تلاش کردیم اطلاعات مختصر و مورد نیاز در مورد واکسیناسیون بزرگسالان را به اختصار توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات کاملتر می توانید با پزشک معالج و یا داروساز معتمد خود مشورت نمایید.